maandag, februari 13, 2006

Verkeersdrukte bij Runshopping Centre

Nadat ik vrijdagavond de verjaardag van onze lijsttrekker Henk Hansen heb bezocht, stond er op zaterdagmiddag een bezoek aan het Runshopping Centre op het programma. De plannen voor de mediamarkt die er liggen zorgen voor nogal wat zorgen en ongerustheid bij omwonenden, zoals ik er ook eentje ben.

Om ter plekke te zien hoe de verkeerssituatie op een drukke zaterdagmiddag is, hebben de wethouders Hansen en Van Weel besloten zelf te gaan kijken. Uiteraard wilde ik daar niet ontbreken om uit eerste hand de reacties te horen.

Deze zaterdag bleek de drukte mee te vallen rond 14:00 uur. Bewoners van de Geldelozeweg gaven wel aan zelf ook nog een onderzoek te doen naar de verkeersdrukte en -effecten bij een eventuele komst van de mediamarkt.

Hieronder een paar foto's van de kruising op het terrein.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

De drukte op het RSC viel die zaterdagmiddag inderdaad mee. Van de tijd daarna, zijn er natuurlijk voorbeelden dat het niet meeviel.
Een uitbreiding van het RSC van ca 33000m2 tot ca 55000 trekt uiteraard veel meer verkeer. Tel daarbij dat er publiekstrekkers gevestigd zullen worden, waaronder een mega mulitmedia warenhuis, dan is de vrees terecht dat de leefbaarheid voor de woonomgeving onaanvaardbaar wordt aangetast. Alleen een simpele berekening van het aantal (benodigde) parkeerplaatsen maakt dit duidelijk. Van nu 600/3300*55000 = 1000. Daarbij is geen rekening gehouden met een hogere norm vanwege dat er nu GDV gevestigd gaat worden. Bij een gemiddelde parkeerduur van 30 minuten, betekent dit dat er in de piek minimaal 4000 verkeersbewegeningen per uur zullen zijn. Tel daarbij op het al maar drukker wordende doorgaande verkeer, en u kunt op uw vingers natellen dat de bajonetaansluiting op de Provincialeweg en de ontsluitingen naar de woonwijken te kampen krijgen met ernstige overlast.
De door de bewoners ingeschakelde verkeersdeskundige zal dat kunnen onderbouwen neem ik aan.
Dan is nog de invloed van een groot RSC met GDV op de binnenstad. ER zal een verschuiving van koopkracht plaatsvinden, die in stijd is met het detailhandelsbeleid. Vanwege het ontbreken van marktruimte zullen er in de mutimediabranche evenveel m2 winkeruimte verdwijnen als de MM groot is.
In Deventer speelt (met overigens dezelfde ontwikkelaar) een vergelijkbare discussie: MM op het RSC of grenzend aan de binnenstad. Misschien een idee als u een contact opneemt met uw collega's van de VVD daar. Die hebben een uitgesproken mening en zal al jaren met deze problematiek bezig.
Dat MM een positieveinvloed kan hebben wanneer ze zich aan een winkelkern vestigen, blijkt in Zwolle, Apeldoorn en Hengelo. Daaruit blijkt ook dat MM zich op die locaties kan vestigen. Her argument dat MM zich alleen op de goedkope Compaslocatie wil en kan vestigen, kan niet serieus genomen worden, althans mag dat geen argument in de discussie zijn. Slechts Ruimtelijk relevante argumenten horen een rol te spelen, en dan blijkt de Compaslocatie geen verantwoorde keuze. Noch voor de omwonenden, noch voor het RSC zelf, noch voor de historische binnenstad.
Om u te informeren over de mogelijke verkeersoverlast, kunt u eens surfen naar de Leeuwarder-courant.

Anoniem zei

De drukte op het RSC viel die zaterdagmiddag inderdaad mee. Van de tijd daarna, zijn er natuurlijk voorbeelden dat het niet meeviel.
Een uitbreiding van het RSC van ca 33000m2 tot ca 55000 trekt uiteraard veel meer verkeer. Tel daarbij dat er publiekstrekkers gevestigd zullen worden, waaronder een mega mulitmedia warenhuis, dan is de vrees terecht dat de leefbaarheid voor de woonomgeving onaanvaardbaar wordt aangetast. Alleen een simpele berekening van het aantal (benodigde) parkeerplaatsen maakt dit duidelijk. Van nu 600/3300*55000 = 1000. Daarbij is geen rekening gehouden met een hogere norm vanwege dat er nu GDV gevestigd gaat worden. Bij een gemiddelde parkeerduur van 30 minuten, betekent dit dat er in de piek minimaal 4000 verkeersbewegeningen per uur zullen zijn. Tel daarbij op het al maar drukker wordende doorgaande verkeer, en u kunt op uw vingers natellen dat de bajonetaansluiting op de Provincialeweg en de ontsluitingen naar de woonwijken te kampen krijgen met ernstige overlast.
De door de bewoners ingeschakelde verkeersdeskundige zal dat kunnen onderbouwen neem ik aan.
Dan is nog de invloed van een groot RSC met GDV op de binnenstad. ER zal een verschuiving van koopkracht plaatsvinden, die in stijd is met het detailhandelsbeleid. Vanwege het ontbreken van marktruimte zullen er in de mutimediabranche evenveel m2 winkeruimte verdwijnen als de MM groot is.
In Deventer speelt (met overigens dezelfde ontwikkelaar) een vergelijkbare discussie: MM op het RSC of grenzend aan de binnenstad. Misschien een idee als u een contact opneemt met uw collega's van de VVD daar. Die hebben een uitgesproken mening en zal al jaren met deze problematiek bezig.
Dat MM een positieveinvloed kan hebben wanneer ze zich aan een winkelkern vestigen, blijkt in Zwolle, Apeldoorn en Hengelo. Daaruit blijkt ook dat MM zich op die locaties kan vestigen. Her argument dat MM zich alleen op de goedkope Compaslocatie wil en kan vestigen, kan niet serieus genomen worden, althans mag dat geen argument in de discussie zijn. Slechts Ruimtelijk relevante argumenten horen een rol te spelen, en dan blijkt de Compaslocatie geen verantwoorde keuze. Noch voor de omwonenden, noch voor het RSC zelf, noch voor de historische binnenstad.
Om u te informeren over de mogelijke verkeersoverlast, kunt u eens surfen naar de Leeuwarder-courant.